“Reality check” in de keukenbranche.

Af en toe is het nuttig om even terug te plooien en een “ reality check” te doen om na te gaan of een en ander nog beantwoordt aan de waarden en wensen die men zich heeft vooropgesteld. Voor een bouwer of verbouwer die zich op de keukenmarkt begeeft, is het niet anders: vooraleer u een beslissing neemt voor de aankoop van een keuken voor het leven, is het belangrijk zorgvuldig te vergelijken om de harde realiteit niet uit het oog te verliezen.

Eén van de vele valkuilen onderweg naar de aankoop van een keuken, zijn de licht tot zwaar misleidende reclame-acties. U kent ze wel, de aanbiedingen met “gratis toestellen” bovenop, of de VIP-cheques die u rond de oren vliegen.

Deze “nu of nooit-acties” vindt u vooral bij de zogenaamde box-movers, de discountersdie “hard selling” toepassen om zo snel mogelijk uw handtekening op die bestelbon te krijgen en die verder niet (kunnen) waarmaken wat ze allemaal hebben vooropgesteld of beloofd. En die om de haverklap overkop gaan om kort tijd nadien weer op te duiken onder een andere merknaam. Goed voor een nachtmerrie-scenario.

Wat een verademing is dan de aanpak van de regionale keukenbouwer of -ontwerper, die er alles voor doet om élke klant tot zijn ambassadeur te maken? Denk bijvoorbeeld aan de Zutendaalse keukenontwerper Princess Keukens, die maar liefst vier (4)  binnenhuisarchitecten inzet. Hun klantgerichte aanpak en hun stielkennis worden alomgewaardeerd en bewierookt door klanten, ook jaren na de aankoop.

De Murano, hier toevallig in KRC-colors, een sterk staaltje ontwerpkunst, tot stand gebracht in nauw overleg met de klant.

Reeds vanaf het eerste keukenontwerp kan u een inschatting maken of u te doen heeft met betrouwbare professionals of niet: bij discounters en ketenbedrijven krijgen potentiële klanten een tekening voorgelegd die zo simplistisch oogt dat ze wel door een kleuter kan gemaakt zijn. In schril contrast met de tot in het kleinste detail uitgewerkte plannen van bij Princess Keukens, waar men het zelfs voor mekaar krijgt u een driedimensionele, virtuele rondleiding te geven in uw toekomstige keuken, zodat u zich perfect kan visualiseren hoe het eindresultaat er zou kunnen uitzien. En de keuken die dan het levenslicht ziet is telkens opnieuw een uitzonderlijk, kwalitatief product dat – en nu komt het – niet meer kostdan de keuken van bij een discounter of een ketenbedrijf.

Een voorbeeld van een keukenplan van bij Princess Keukens: naast een maatplan krijgen de potentiële klanten ook een driedimensionale, ingekleurde schets van hun droomkeuken, die een realistische indruk geeft van hoe de keuken er zal uitzien.

Full laminaat

Bovendien is een keuken van bij Princess Keukens gemaakt volgens de meest recente  lasertechnieken: laserkantbanden vervloeien onder invloed van een laserstraal met het hout zonder dat er lijm aan te pas komt, de lijm die de intussen wereldbefaamde “zwarte lijntjes” of zwarte randjes opleveren. Het resultaat is een vaste verbinding tussen kant en plaat zonder de minste voeg. De laserkanttechnologie levert superieure prestaties op het vlak van hechtsterkte en vocht- en warmtebestendigheid. En dat allemaal zonder meerprijs…

En hoe zit het tenslotte met extra dienstbetoon?

Discounters en ketenbedrijven zien u graag komen voor de aankoop van een keuken, maar deze filiaalhouders of franchisers tonen – als puntje bij paaltje komt – weinig of geen interesse in echte dienst-na-verkoop. Een klant met problemen, bijvoorbeeld voor bijkomende uittrekladen achter deuren of nieuwe handgrepen, wordt zelden meteen op zijn wenken bediend omdat na-verkoop niet loont, en dienen zich te wenden tot regionale keukenontwerpers, zoals Princess Keukens, die wél investeren in service-na-verkoop, zelfs voor niet-klanten.

Bij Princess Keukens ook geen showcooking op zondagnamiddag met bijvoorbeeld Peter van Asbroek. Hier zal men klanten uitnodigen op een weekavond (volgende sessie op 15 april e.k.). De deelnemer krijgt een 4 uur-durende professionele kooksessie met inbegrip van aangepaste wijnen. Deelnemende klanten voelen zich de koning te rijk op het einde van zulke avond, want ze hebben effectief een heleboel wetenswaardigheden opgestoken die hen in de keuken van dienst zullen zijn en blijven.

Bij Princess Keukens vindt er regelmatig een “Weekavond Kooksessie” plaats met aangepaste wijnen. Deelnemende klanten zijn hierover in de wolken…